Tekst o mechanice samochodowej

wane w pojazdach mechanicznych/samochodach głównie osobowych, ciężarowych, terenowych itp. umożliwiające zamykanie i otwieranie szyb w drzwiach bocznych bez konieczności użycia siły ludzkich rąk (tzn. ręczna regulacja wymagająca k

Tekst o mechanice samochodowej

Wikipedia o elektrycznym sterowaniu szybami

Elektryczne sterowanie szyb lub elektryczna regulacja szyb (z ang. power windows lub electric windows) - rozwiązanie techniczne stosowane w pojazdach mechanicznych/samochodach głównie osobowych, ciężarowych, terenowych itp. umożliwiające zamykanie i otwieranie szyb w drzwiach bocznych bez konieczności użycia siły ludzkich rąk (tzn. ręczna regulacja wymagająca kręcenia korby przymocowanej do obicia drzwi). Zamykanie/otwieranie szyb odbywa się na pomocą przycisków sterowania (góra/dół).

Zależnie od przepływu prądu roboczego szyba jest podnoszona lub opuszczana; silnik prądu stałego obraca się w obie strony. Każdy obrót silnika rejestrowany jest za pomocą czujnika Halla i przesyłany do urządzenia sterującego, które rozpoznaje aktualne położenie szyby na podstawie otrzymanych sygnałów.

Stosuje się element zabezpieczający przed przypadkowym przyciśnięciem (np. ręki lub szyi) między krawędzią szyby i ramą; działa on w trakcie podnoszenia szyby, rozpoznaje zwiększony opór (zwiększa się pobór prądu silnika), po czym zmienia na krótko kierunek prądu (szyba jest opuszczana).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektryczne_sterowanie_szyb


Silnik iskrowy - zalety

Zaletami silnika iskrowego są:

łatwy rozruch niezależnie od temperatury zewnętrznej silnika,
dobra szybkobieżność (szybka reakcja na "dodanie gazu"),
łatwość uzyskiwania wysokich obrotów pracy,
stosunkowo wysoka uzyskiwana moc,
dość lekka konstrukcja,
niezbyt skomplikowana konstrukcja układu zasilania.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_iskrowym


Układ rozruchowy w silniku spalinowym

Układ rozruchowy silnika spalinowego ? układ umożliwiający rozruch silnika spalinowego i tym samym inicjację jego pracy. W sprawnym silniku wystarczy, by jeden z tłoków wykonał suw ssania i sprężania do momentu zapłonu, by dalsza praca była podtrzymana samoczynnie. Niekiedy konieczne jest wykonanie kilku cykli pracy zanim nastąpi pełny rozruch silnika.

W małych silnikach motocyklowych oraz tych napędzających innego rodzaju sprzęt stosuje się rozruch manualny. Dla większych silników konieczne jest wspomaganie rozruchu. Najczęściej do tego celu stosuje się zasilany z akumulatora silnik elektryczny (rozrusznik), który w czasie rozruchu sprzęgnięty jest z kołem zamachowym silnika. Duże silniki np. okrętowe uruchamia się doprowadzając przez rozdzielacz i specjalne zawory rozruchowe sprężone powietrze do cylindrów. Rzadko do uruchamiania stosuje się mniejszy silnik spalinowy.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_rozruchowy_silnika_spalinowego